ZAMKNIJ     
  • Kreatywność (elastyczność - innowacyjność)
  • Ochrona produktu
  • Przyjazna środowisku
  • Wydajna i tania
  • Publikacje techniczne
  • Filmy
  • wtorek 29 stycznia, 2013

    Szybko na półce – Opakowanie gotowe do sprzedaży i „pięć łatwości”

    „Pięć łatwości” to zestaw wymogów funkcjonalnych, które spełnić musi opakowanie wtórne by można było je nazwać „Opakowaniem gotowym do sprzedaży” (znanym również jako „opakowanie gotowe na półkę”).

    Pojawienie się opakowania gotowego do sprzedaży wywołało istotną zmianę filozofii całego przemysłu papierniczego i wymagało zupełnie nowego podejścia do problemu opakowania.

    Aby chronić termin „Opakowanie gotowe do sprzedaży” i powstrzymywać przedsiębiorców od zbyt dowolnego lub niewłaściwego jego stosowania, sprzedawcy detaliczni, producenci i przedsiębiorstwa produkujące opakowania zebrały się by uzgodnić zestaw definicji ustanawiających standardy pomiędzy zainteresowanymi stronami. Zestaw ten nazwany został „pięcioma łatwościami”.

    Aby opakowanie móc nazwać „opakowaniem gotowym do sprzedaży”, musi być ono:

    Łatwe w identyfikacji

    To szczególnie istotne gdy towar przyjeżdża do sklepu luzem. Choć sprzedawcy detaliczni otrzymują ogromną ilość produktów luzem, ich pracownicy muszą być w stanie odnaleźć produkty szybko i nie marnować czasu na szukanie ich na zapleczu sklepu. Zasada ta redukuje również ryzyko błędnego umiejscowienia towaru w magazynie.

    Aby temu sprostać, opakowanie gotowe do sprzedaży musi posiadać informację nadrukowaną po zewnętrznej stronie – taką jak marka, nazwa produktu, kod kreskowy i inne informacje. Zdjęcia produktu wydrukowane na opakowaniu są również bardzo pomocne.

    Łatwe w otwarciu

    Aby ułatwić pracownikom uzupełnianie półki, opakowanie musi być łatwe w otwarciu. Czytelne instrukcje graficzne są konieczne, a samo otwieranie powinno być sprawne. Użycie noża do otwarcia opakowania wtórnego nie powinno być konieczne.

    Łatwe w uzupełnieniu

    Ten warunek powiązany jest blisko z „łatwością otwarcia” i znów odnosi się do umieszczania produktów na półkach. Wynika z niego, że mimo otwarcia, opakowanie wtórne powinno być zdatne do transportu nie tracąc przy tym integralności strukturalnej. Co istotniejsze dla sprzedawców detalicznych, opakowanie wtóre powinno być zdatne do układania w stosy, a także powinno wykorzystywać w jak najlepszy sposób cenną przestrzeń na półce.

    Łatwe w zakupie

    Warunek ten koncentruje się tym razem nie na sprzedawcach, a na kupujących. Oznacza to, że kupujący musi być w stanie szybko odnaleźć produkt, którego szuka na podstawie brandingu wydrukowanego na opakowaniu wtórnym. W dodatku, gdy już go znajdzie, powinien on bez trudu zdjąć go z półki… i równie łatwo na półkę odłożyć, gdy stwierdzi, że popełnił błąd.

    Łatwe w przetworzeniu (pierwotnie łatwe w utylizacji)

    Recykling opakowania powinien zabierać minimalną ilość czasu i przestrzeni magazynowej. Pracownicy sklepu powinni mieć możliwość łatwego złożenia opakowania by przygotować je do transportu do zakładu przetwarzania odpadów.

    Recykling jest polem, na którym przemysł tektury falistej osiąga znakomite wyniki dzięki szeroko zintegrowanej sieci zbierania i przetwarzania odpadów.

    Podsumowując, dobrze zaprojektowane opakowanie tekturowe spełnia wszystkie te warunki – łatwo na nim drukować, jest niezwykle wytrzymałe, ale łatwe w otwarciu, łatwo je złożyć i przetworzyć. Niewiele innych rodzajów opakowania może spełnić warunki, jakie stawia „pięć łatwości” w sposób tak doskonały jak tektura, dlatego jest ona najczęstszym wyborem sprzedawców.

    Tagi: